Topper tussen DVO’32 en sv Charlois (za) onbeslist

Ibo Ozbilek (penalty)
...

13 oktober 2018 14:30

Als er na 3 wedstrijden al gesproken kan worden van een topper was dit in de wedstrijd tegen DVO het geval. Beide teams hadden 9 uit 3, zodat het zeker was dat er minimaal 1 team nog zonder puntenverlies zou kunnen zijn.
In de 1e minuut leek het er op dat Charlois het team zou zijn dat aanspraak zou kunnen maken. De keeper torpedeerde Yassine el Garmouchi wat resulteerde in een strafschop. De scheidsrechter had absoluut de keeper moeten bestraffen met een rode kaart. De strafschop werd benut door Ibo Ozbilek. Daarna ontspon zich een strijd die meer werd gekenmerkt door fysieke kracht van DVO dan door goed voetbal. Wel moet worden opgemerkt dat beide teams de ongeslagen status wilden behouden. Tot aan de rust deden zich voor beide doelen enkele mogelijkheden voor, zoals in de 5e minuut een gevaarlijke aanval van DVO resulteerde in een ver over het doel geschoten bal. Dat onze keepers, in dit geval Lorenzo van Trijp, goed meespelen, bleek in de volgende minuut. Een op het oog gevaarlijk schot werd simpel gestopt. Tot de 27e minuut was DVO overwegend sterker zonder veel gevaar aan te richten. Dit gevaar kwam wel van Nico Huijer die simpel de benen van Ronny Nouwen onderuit schopte, terwijl hij aangaf de bal te raken. Zijn opmerking dat hij de bal raakte, was zelfs zonder een VAR te raadplegen, een loze kreet. Het is jammer dat een gevaarlijke spits zich laat verlagen tot dergelijke overtredingen en opmerkingen. DVO bleef het spel dicteren zonder echt gevaarlijk te worden. In de 31e minuut had Lorenzo goed kijk op een op het oog gevaarlijke corner.  Tot de 36e minuut leek de achterhoede soeverein te kunnen spelen tot het moment dat gemakzucht de overhand kreeg.
De rust ging dus in met 0-1 waarbij wel duidelijk was dat de punten nog niet bij Charlois waren. Direct na de rust kwamen 2 voorzetten  van de rechterflank gevaarlijk voor het doel, maar afhankelijk van de voorkeur, gingen de ballen zonder gevaar voorlangs. Natuurlijk liet Charlois zich niet onbetuigd en een schot van Michael Miranda werd door de keeper van DVO gestopt. Nadat de grensrechter van DVO zich talloze malen had bezondigd aan minder serieus vlaggen, liet de scheidsrechter hem eindelijk staan en liet het spel terecht doorgaan. De beoordelingen van de scheidsrechter waren niet altijd te volgen hetgeen mogelijk kwam doordat de middencirkel wat klein was. De druk van DVO bleef aanhouden en na een misstapje van Dwight Krolis bracht de paal uitkomst. Helaas voor Charlois werd in de 88e minuut niet gescoord door DVO, maar het doelpunt werd wel toegekend. Dat klinkt vreemd, dus enige uitleg. De bal werd op de doellijn gekeerd door een speler van Charlois. Naar veler mening met de hand of arm. De bal is niet over de achterlijn gegaan, een penalty en mogelijk rode kaart was het gevolg geweest. Maar in de wijsheid van de leidsman werd het 1-1 zonder rode kaart.
Dat nog geen minuut later 2-1 werd afgekeurd, is mogelijk hier een gevolg van. Volgens een toeschouwer, een echte Schiedammer, was het resultaat de beste uitslag en kregen de teams een voldoende voor de inzet en de scheidsrechter een tegenvallende beoordeling.